Reia R
Forside lyre Reia

Reiå oktober 1995

Ny og etterlengtet utgave av Reiå

Nå er det jammen lenge siden forrige Reiå kom ut. Dermed har vi endel å fortelle, så du får et igjen med at dette nummer er noe fyldigere enn vanlig. For våre nye lesere kan vi opplyse at Reiå er Hornmusikkens informasjonsblad som gis ut til alle aktive og støttemedlemmer. Her informeres om stort og smått, alt etter behov og humør. Vi er allerede langt inne en ny og hektisk sesong. Medio september var vi deltakere på Mandalsfestivalen. Dette er en festival for voksenkorps som går av stabelen annet hvert år. En meget hyggelig tur, både musikalsk og sosialt. Vi fikk mye oppmerksomhet under gatekonserten vår lørdag formiddag. I Bowling turneringen (Ann Elin, Linnea, Ole) ble vi nr 3. Underholdningskonkurransen ble en gjentakelse av forrige festival, dvs en solid 2. Plass.

Resultatlisten ble som følger:

1 Larvik Ungdomskorps (112)
2 Klepp Hornmusikk (107)
3 Øvre Eiker Musikkorps ( 104,5)
4 Oltedal Musikkorps
5 Stavanger Musikkorps 1919
6 Høle & Riska Musikkorps
6 Lier Hornmusikkforening
8 Phillips Janitsjar
9 Halsen Ungdomskorps
10 Telefylkets Musikkorps
11 Kragerø Musikkorps
12 Skånevik Musikklag
13 Stavanger Janitsjar

Rydd i notene I

Det er kasserer som minner alle medlemmer som fremdeles ikke har betalt kontingenten for høstsesongen om at denne bør betales før forfall som var den 14. September. Skulle kalenderen vise oktober, og den ubetalte giroen ved et uhell gli ut av notemappa, da kan du i det minste bli beskyldt for ikke å ha øvd på en god stund. Det vil om kort tid bli oppslag på øvelsen som viser betalende medlemmer.

Rydd i notene II

Noteforvalter vil gjerne holde orden på våre egne og lånte noter. Torsdag den 12. Oktober er felles ryddedag i notemappa ( du bør ha funnet giroen innen den tid). Etter denne dag skal vi kun ha følgende noter tilgjengelige.

Konsertnoter:
Buglers Holiday
Blue Tango
Entry of the Bojares
Estrellita
Facinating Drums
Fuge for fun
Florentinermarsj
Fantasi over norske folketoner
Irish tune from county derry
I fjol gjætte e gjæittin
Just a closer walk with thee
Koralheftet
Nocturne
Original dixieland concerto
På vestlansk bondestevne
Pavane in blue
Siri Vise
Svantes sang
Valdresmarsj

Marsjer (i marsjrekkefølge)
Kronprins Olav s honnørmarsj
The Footlifter
The Standard of st George
Den norske løve
The Washington Post
Defilermarsj
Alt for Norge
Bataljonsmarsj
Gammel Jægermarsj
Holmenkollmarsjen
The thin red line

Svisker
Alexander s ragtime band
Bruremarsj
Basin street blues
Friends for life Georgia om my mind
I can t stop loving you
Just a gigolo
Only love
One moment in time
Olsenbanden
Rock around the clock
The exodus song

Alle andre noter skal leveres inn snarest. Husk at notene representerer store verdier som vi enten eier selv eller har lånt av andre.

Seminar i Sirdalen

Det nærmer seg med stormskritt den dagen vi skal reise på seminar. Det meste vil være kjent for alle, men vi minner om følgende: Stedet er Øglædshytta i Solheimsdalen hvor vi møter fredag den 20. Oktober senest klokken 19.30 Vi organiserer kjøring oss imellom. Fellesøvelsen starter presis klokken 20.00 og vil sannsynligvis finne sted på til Johan Eiane. Siden går det slag i slag, med bl.a en bedre middag lørdag kveld. Ingen forlater hytteområdet søndag ettermiddag før hele hytta er rengjordt. (En for alle, alle for en). Rydding starter klokken 14.00 og avreise så snart ting og tang er klart.. NB! Husk å ta med sengetøy (laken/putevar eller lakenpose eller sovepose, såpe og godlukt, pent antrekk, instrument og noter.

Jan-Am 95

Konkurransen nærmer seg med stormskritt. Vi beholder selvsagt vårt avslappede, naturlige forhold til konkurranser som sådann, men nå er det full skjerping fram mot lørdag den 28. Oktober slik at vi får Per til å stå frem i et godt lys (oss). For ordens skyld så minner vi om hva vi skal fremføre (i rekkefølge): 1 Fantasi over norske folkemelodier
2 Just a closer walk with thee
3 Buglers holiday

Reiå, nå også som elektronisk post

Ja, du leste riktig. Klepp Hornmusikk følger selvsagt med i tiden og dens utvikling. Nå ser vi nye muligheter og lanserer til de av våre venner som har elektronisk postkasse. For å kunne benytte deg av denne tjenesten må du ha E-mail eller X.400 adresse.

Julelotteriet

Øystein og komiteen er nå på gang med loddbøkene. Opplegget blir som før. Og det er like viktig at alle sammen selger sin bok. Det er å rekne som en del av "billetten" for å være med i korpset. Disse pengene trenger vi desperat for å nå de mål som dere besluttet på årsmåtet i juni. Har du noen gevinster å bidra med, så gi beskjed til Øystein, Ane Mari eller Jorunn snarest. Tvi, tvi og godt salg.

Husk spørsmålene og svarene: "Skal du ha lodd?" eller "hvor mange lodd vil du kjøpe av meg!". Og når kunden sier: "Hva koster loddet", da skal alltid svaret være: "Det koster kun 50 kroner pr side!!". Hvis kunder ikke foretrekker en mine av det svaret, da er egget lagt og du har kun 475 lodd igjen å selge. Gratulerer !!

Tyroleruniformer

Vi har nå fått et tilbud på sying som selv kasserer Sigve ikke kan si nei til. Dermed ser det ut til at Tyrolergruppen kan stille i nye uniformer før jul. Saken er i de beste hender hos Malin.

Jubileumskonsert

Husker dere det korpset i Mandal som gikk under navnet "Alders hvile". Nå skal de jammen feire sin egen 100 års bursdag. Det gjør de i Sola Kulturhus søndag den 22. Oktober (hjem fra seminar, dusje og skifte så rett på konsert, for en flott helg!) klokken 19,00.
Det koster kr 80 for voksne og kr 40 for barn/skolekorps/honnør. Familieprisen er kr 200. Forhåndssalg hos Ivar Skei Musikk, Sandnes og Sola Kulturhus eller ring Elin Skjegstad (51632193). La oss støtte opp om Sverre Sigurdsons Musikkorps. Gå på konsert. Musikk er kjekt!!

Gratis kaffe

SAKMIL orienterer om at alle medlemmer som kommer på øvelsen før pause får drikke kaffe gratis bak i øvingslokalet. Forutsetningen for dette generøse tilbudet er selvfølgelig at du møter på øvelsen. Og husk; spilling når vi spiller og kaffe når vi pauser. Rektigt !!

Medlemsstatus

Oddbjørn og Jan-Steinar er tilbake fra perm. Bjørn er permittert fra dags dato pga militærtjeneste.
Følgende er for tiden permitterte:Hallstein Otnes, Siri Mæland, Eivind Braut, Eva farbrot, Sølvi Roalkvam, Kjell Anders Pettersen, Knut Helge Bjørnsen, Ann Carmen Emorsten, Hilde Undheim, Arne Morten Kristiansen, Ingrid Aartun, Morten Johannessen og Bjørn Granberg.
Det betyr at vi fortiden er 61 aktive medlemmer, 14 permitterte og 50 støttemedlemmer.

Planlagte aktiviteter

Her følger en oversikt over hva vi har i ilden fremover. Vær så snill og noter dette slik at vi slipper å bruke unødig tid på øvelsen til å gjennta dette.

28. Okt   Jan-Am  95
15. Des   Juleavslutning
16. Des   Spilling Handelslaget
17. Des   Spilling Handelslaget
17, Des   Trekning julelotteri
23. Des   Engelsvoll Psyk, spilling
28. Des   Øvelse i Rådhuset m/Rita
4. Jan    Øvelse i Råhuset
6. Jan    Generalprøve
7. Jan    Nyttårskonsert
23.Mars   Lørdags seminar
28. Mars  Øvelse i Rådhuset
28. Mars  Konsert m skolekorpsene
Mars Vårkonsert ?
April     Jærstevnet i Oltedal
16-19. Mai Besøk av Tuborg
7. Juni   Årsmøte
9. Juni   Promenadekonsert
Juni Liten Sommertur ?

Nyttårskonserten

Flere og flere begynner allerede nå å glede seg til nyttårskonserten. Før vi kommer så langt er der mye som skal falle på plass. Vi er bl.a avhengige av godt salg av annonser og billetter. Det siste skal nok ikke by på de største problemene. Bestilling av billetter kan gjøres allerede nå. Ta kontakt med Johnne og få reservert billetter til konserten klokken 15.00 eller kl 19.00.
Hvis noen lurer på hvilken konsert de bør gå på, så husk vårt motto:
"Ettermiddags-konserten skal være den beste, men kveldskonserten skal være minst like god!"

Årets Nyttårs solist, -Rita Heigre
Vi var svært glade da Rita sa ja til å være årets solist. Heldigvis hadde hun fått høre noen små ymt fra våre tidligere solistvenninner at vi var ganske kjekke og greie. Rita er 27 år og har sin utdanning fra Toneheim Musikkfolkehøyskole og Barrat Due s Musikkinstitutt. I 1994 begynte hun et 3 årig studium på Statens Operahøgskole. Vi kjenner Rita både fra omtale i avis spaltene, radio og TV opptredener. I 91 deltok hun i Nrk s Talentiade. Det aller siste vi fulgte Rita på var da hun ble tatt ut som en av 50 blant 190 søkere til Dronning Sonja s Internasjonale Sangkonkurranse. Her kom Rita helt i tetskiktet til semifinalen. Vi gratulerer! Den 7. Januar vil vi få høre Rita synge bl.a "Over the Rainbow", The white cliffs of Dover", "Du sollst der Kaiser meiner seele sein". Vi gleder oss!

Suksess på festival

Vi sakser fra Jærbladet den 7. Juli 95:

Klepp Hornmusikk har nylig kommet hjem fra Bournemouth Music Makers Festival. Dette er en årlig musikkfestival for kor og korps fra hele verden. Hornmusikken klarte som vanlig å gjøre seg positivt bemerket med sine konserter og opptredener.

Bournemouth er en meget populær badeby. Her er noe for enhver smak enten det gjelder shopping, natteliv eller utflukter. Byen ligger naturlig ned til en 11 km lang strandpromenade hvor alt er langt til rette for en fin dag ved sjøen. For å illustrere det kan vi nevne at hele stranden blir raket for søppel to ganger i døgnet. Med sin beliggendhet helt syd i England, er klimaet også ideelt. Musikantene var ekstra heldige, for selv byens innbyggere kunne ikke huske en slik flott varmeperiode som kunne oppleves under årets festival.

Klepp Hornmusikk ankom onsdag kveld. Etter en sightseeing og avkjøling i sjøen var det første kveld klart for "Tattoo at Kings Park". Kings Park er et meget stort idrettsanlegg for bl.a. tennis, criket, fotball og friidrett. 14 korps var påmeldt denne oppvisningen og her var det fritt frem. Vi opplevde mye flott marsjering fra både ungdoms- og skolekorps. Tromme gruppen "Sakmil" kjørte selvsagt sitt stunt før korpset avsluttet med Holmenkollmarsjen. Speaker takket med å si: "Thank you Klepp Hornmusikk for a highly unusual entertaining per-formance". (Takk for en høyst uvanlig, underholdende oppvisning). Så populær var korpsets oppvisning at to representanter for et lokalt marching band spurte om de kunne få komme på besøk i Norge. De ble nemlig så imponert over at korpset på tross av sine militære uniformer marsjerte så avslappet og fint.

Bournemouth har tilsammen over 8000 dekar parkanlegg i og rundt sentrum. Hovedparken strekker seg som en grønn lunge fra byens berømte pir og gjennom hele bykjernen. Parken inneholder det meste fra de typiske engelske gress-plener til flotte velholdte blomsterbed, busker og majestetiske trær. Her finnes også forskjellige former for adspredelse som mini golf og bordtennis. Midt i "Lower Gardens" finnes en imponerende musikk-paviljong. Den er lagt naturlig inn i en skråning med fronten ruvende et par meter over gressplenen.

Fredag ved lunch-tid var det Hornmusikkens tur til å innta denne scenen. Som ved alle engelske parkkonserter står der selvsagt fremme fluktstoler for publikum. Og allerede etter de første tonene begynte der å bli trangt om plassene. Ikke alle titler var like enkle å oversette, men det gjorde bare at publikum fikk seg en god latter på kjøpet. Melodi Grand Prix vinneren "Nocturne" måtte selvsagt fremføres, og den falt også i publikums smak.

Som et avbrekk i den 90 minutters lange konserten marsjerte "Sakmil" ned forran scenen og gav et underholdende tromme-stunt under ledelse av en utrolig inspirert Arne Braut jr. Mange publikummere holdt ut hele konserten, og korpset fikk trampeklapp under hele ekstranummeret som var Bojarenes Inntogsmarsj.

Før Klepp Hornmusikk reiste til festivalen var de klar over at der skulle være med et amerikask ungdomskor under lørdagens konsert i St. Peters Church. Mindre enn 6 timer før konserten gjorde de avtale med korets dirigent, Christopher Silva om å fremføre "How great thou art" sammen. Kirken i seg selv var fantastisk, og akustikken glimrende. Musikantenes opplevelsen av å spille i St. Peters Church kan best beskrives med "hønseskinn" og "frysninger på ryggen". En flott akustikk og en fullsatt kirke med en spennende atmosfære. Korpset startet med "I fjol gjætt e geitinn" som av konfransier ble tillagt en noe dypere mening da han oversatte det med "Last year I shepered". De tre neste nummer fremførte Hornmusikken også under konserten i Klepp kirke under årets kulturdager. (Where you there, Just a closer walk with thee og Breda dina vida vingar). På forhånd hadde kor og korps kun to gjennomkjøringer sammen, men under Per Iversen s sikre ledelse var vi meget godt fornøyde med vårt felles finalenummer. Det var også publikum, for den fullsatte kirken (ca 400 tilskuere) gav kor og korps stående applaus. Dermed benyttet Klepp Horn-musikk anledningen til å ta den livlige siste del av "Just a closer walk with thee" som ekstra-nummer. Alle klappet takten og de amerikanske koristene begynte å danse i midtgangen! Engelskmennene tok det heldigvis med fatning. Dirigentens umiddelbare reaksjon kan kanskje forklare følelsen og stemningen under konserten: "Dette er det absolutt beste jeg har gjordt sammen med Klepp Hornmusikk"

Reiå

• Reiå på internett
  • Reiå som PDF