Reia R
Forside lyre Reia

Reiå januar 2000

Vårsesongen år 2000

Klepp Hornmusikk er for lengst godt i gang med årets vårsesong, og som vanlig går korpset en aktiv vår i møte.

Vårsesongens første musikalske hendelse, er seminaret som skal holdes på Orstad Skole og Orstad Grendahus lørdag 19. februar. Vi har invitert med oss Stavanger Musikkorps av 1919 og har planer om å slå sammen instrumentgruppene fra begge korpsene. Siden vi ikke har noen felles noter, blir det opp til instruktører å finne utfordrende og spennende ensemblestoff.

Seminaret avsluttes med en internkonsert hvor gruppene presenterer hva de har øvd på i løpet av dagen. En nøytral (?) jury blir plukket ut for å vurdere det musikalske innholdet og underholdningsverdien i innslagene. Dagen avsluttes med bespisning og fest på ØSU (Øksnevad Show & Underholdning) den gamle kantinen til Block Watne som i dag er øvingslokaler for Sinclair & the Rovers og andre band).

Korpsøvelsene fremover kommer i hovedsak til å bli viet stoff til musikalkonserten som korpset arrangerer lørdag den 8. april i Storstova på Bryne. Opprinnelig hadde vi planlagt et samarbeid med Jæren Folkehøgskole. Dette ble det dessverre ikke noe av, men styret har kontaktet en del lokale sangsolister som vi håper å få med oss på konserten. Etter konserten håper vi å få til et sosialt arrangement for korpset og andre. Konserten er et samarbeid med Jærbladet.

Som de fleste nok nå har fått med, reiser store deler av korpset i sommer til Allicante i Spania. Jørn Slørdal i turkomiteen har satt opp et foreløpig utkast til program som du kan finne på korpsets internettsider. Frist for endelig påmelding er 1. mars. Har du ikke meldt deg på, men ønsker å være med, kontakt Jørn som har oversikt over eventuelle ledige plasser.

Aktivitetsplan 2000

19. februar
Seminar med Stavanger 1919. Fest på kvelden
8. april
Musikalkonsert i storstova på Bryne
28. april
Jærstevnet
17. mai
Tradisjonell spilling
9. juni
Årsmøtet på Anda Gard
10. juni
Spilling Sandnes ugå
11. juni
Blomsterkonsert i Kleppeloen
24.juni - 01.juli
Sommertur til Allicante, Spania
29.september - 01.oktober
Seminar i Sirdal
28. oktober
Høstkonsert
7. januar 2001
Nyttårskonsertene 2001

Vindusvask dugnaden

Klepp Hornmusikk vasker fortsatt vinduene i Klepp Sparebank en gang i måneden, og tjener på denne måten gode penger som settes av til uniformer. Dersom ikke noe annet blir avtalt starter vasking kl. 9:00 på oppsatt dato. Første i hver gruppe er ansvarlig for at det vaskes og henter traktor og nøkler hos Egil Ellingsen. Dersom tidspunktet ikke passer, er det du som selv må sørge for å bytte. Gi beskjed om byttinger til Ole Ellingsen.

12. Februar 2000
Helge Ellingsen
Linn Skretting
Erling Dag Braut
Sissel Oma
Gretha Braut
11. Mars 2000
John Axel Granberg jr.
Kirsti E. Egeland
Klara R. Randeberg
Sissel Braut
Anita Berntsen
15. April 2000
Trond Hjorteland
Marie Tjosevik
Monika Lønning
Oddbjørn R. Roalkvam
Gry Lind Granberg
13. Mai 2000
Egil Ellingsen
Jørn Slørdal
Mirijam U. Braut
Øystein E. Braut
Ann Carmen Emorsten
17. Juni 2000
Håvard Lund
Heidi Heigre
Kristina Hamre
Tore H. Aarrestad
Malin J. Ingebrigtsen
15. Juli 2000
Idar Grude
Irene Lysøe
Magne Hognestad
Sonja Lund
Anne Brit Revheim

Nyttårssuksess!

For syvende gang ble Nyttårskonsertene søndag 9. januar arrangert i regi av Klepp Hornmusikk. I god hornmusikkstil ble to konserter helt utsolgt. Det er ingen selvfølge at dette arrangementet skulle bli en suksess, men medlemmene trør til i fellesskap og sørger for at dette blir en opplevelse for publikum. Bak arrangementet skjuler det seg mange dugnadstimer fra medlemmene. Ved slike konserter er det ikke nok bare å øve, man må delta i arrangementprosessen.

For de av Reiå sine lesere som selv ikke var tilstede ved konserten kan vi gi et kort resymé: Lyset slukkes i salen og inn marsjerer dirigent Arild Mjaaland i kjole og hvitt. Uten å nøle gir han tegn til at "Fanfare 2000" innledes.

Konferansier Svein Inge Årrestad har sitt på det tørre når han etterpå stolt kan presenterer "den største musikalske hendelsen i Klepp i år 2000". Vi er patrioter og tar uttalelsen til vårt bryst. Solist Aina Oldeide kom som en frisk pust inn i forestillingen. Som en musikalsk overraskelse dukker en gjestesolist opp på scenen. Fiolinvirtuosen Gjertrud Økland høstet mange superlativer for sin sigøynermusikk. Når konfetti og Radetzki Marsj har lagt seg er nok en konsert over.

Ikke før har scenestøvet lagt seg før planene legges for nye Nyttårskonserter.

Støttemedlemskap for 2000

Alle tidligere støttemedlemmer vil sammen med denne utgaven av Reiå motta en giro. Vi håper dere vil fornye støttemedlemskapet! For Klepp Hornmusikk er støttemedlemskap en svært viktig inntektskilde. Korpset har nå passert 70 spillende medlemmer og en slik stor medlemsmasse krever store investeringer i uniformer og instrumenter.

Som støttemedlem kan vi love deg medlemsbladet Reiå i posten. Dessuten er dette en viktig inngangsdør for å sikre seg billetter til Nyttårskonsertene 2001. I fjor fikk alle støttemedlemmer billetter til konserten, og vi tror nok vi kan tilby det samme til neste års konsert. Støttemedlemskap for kalenderåret 2000 koster bare 100 kr og innbetales til Klepp Hornmusikk sin konto 3290.07.83468. For de som benytter elektroniske tjenester er det viktig å merke innbetalingen med "Støttemedlemskap for n.n".

Hørt&Blåst

• Klepp Hornmusikk sine internettsider gikk i høst gjennom en aldri så liten ansiktsløfting. Men de største endringene ble faktisk gjort "bak" selve oppbyggingen av sidene. Den nye funksjonaliteten gjør at Web-redaksjonen kan sitte hvor som helst i verden når den oppdaterer nyhetene. Korpsturen til Spania kan dermed dekkes direkte.

• Sinclair & the Rovers arrangerer den 4. februar irsk aften på Bryne Kro & Motell. Arrangementet blir trolig en minst like stor suksess som i fjor. Biletter kjøpes ved henvendelse Bryne Kro & Motell (tlf: 51483022)

Klepp Hornmusikk med ny CD

Klepp Hornmusikk har etter lengre tids forberedende arbeid satt sammen en egen samle-CD med nostalgiske tilbakeblikk på Nyttårskonsertene som har vært. Opptakene er hentet fra konsertene i perioden 1995 til 1999 og noe av det beste presenteres på denne platen. På dette historiske dokumentet spiller korpset alene og sammen med solistene Eir Inderhaug, Rita Heigre, Sigmund Groven og Dag Bjørkedal.

Nå har du mulighet til å bestille ditt eget eksemplar av denne CD'en. Dette gjøres ved å sende en bestilling til: Klepp Hornmusikk, Postboks 129, 4358 KLEPPE eller på mail: cd@klepp-hornmusikk.com.

Pris for pr. CD er kr. 120,- + evt. porto (kan hentes etter avtale).

• Reiå